Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

“De PiTtiG-training is nu al heel waardevol”

Steeds meer WTG-leden kennen PiTtiG: de praktijkacademie voor medewerkers en leidinggevenden in de Technische Groothandel. Zo volgen de accountmanagers van ThermoNoord momenteel de opleiding Accountmanagement. En daar plukken ze nu al de vruchten van, vertelt regiomanager Cees Booij.

Een bijscholing voor de buitendienst. Met die woorden omschrijft Cees de PiTtiG-opleiding die ‘zijn’ accountmanagers volgen. “De opleiding omvat diverse onderdelen: van de analyse van je klantenbestand tot en met gesprekstechnieken en margeverhoging”, vertelt hij. “Het is een verfijning van het vak, interessant voor iedere accountmanager. Van starters tot en met ervaren professionals.”

Kennis toepassen
Sinds de opleiding sluit Cees tijdens klantgesprekken vaak aan bij de accountmanagers. Vooral om te zien of – en hoe – ze hun nieuwe kennis toepassen, vertelt hij. “Van tevoren vullen de collega’s op een ‘praatkaart’ in hoe ze een gesprek willen aanvliegen. Die kaart bespreken we samen. Zodra we vervolgens met een klant om tafel zitten, beoordeel ik of het de accountmanagers lukt om ons ‘plan’ goed uit te voeren. En of ze daarbij bijvoorbeeld de juiste gesprekstechnieken toepassen.”

Volgens Cees komt bij dat laatste best veel kijken. “Met elk gesprek heb je een doel voor ogen. Maar hoe pak je dat het beste aan? Voor beginnende accountmanagers is dat vaak even zoeken. Maar ook ervaren professionals zijn nooit uitgeleerd. Tijdens de PiTtiG-opleiding ontdekt zowel jong als oud hoe ze het maximale uit een klantgesprek kunnen halen.”

Ook voor leidinggevenden
Parallel aan de opleiding voor de accountmanagers, volgt Cees de opleiding voor Leidinggevenden. “Die trainingen sluiten perfect op elkaar aan”, vertelt hij. “Zo leer ik hoe ik de accountmanagers kan stimuleren om het anders te doen. En hoe ik ze nóg beter kan begeleiden om hun ‘verse’ kennis in de praktijk te brengen.”

De accountmanagers van ThermoNoord ronden hun opleiding binnenkort af. Maar Cees ziet nu al dat ze progressie hebben geboekt. “Een van de collega’s is zich door de opleiding bewuster geworden van de beperkte loyaliteit van een klant. Terwijl hij al jaren heel hard voor die klant rent! Samen hebben we gesproken over een alternatieve aanpak. Zodat we onze tijd en energie steken in de klanten die dat het meeste verdienen. Heel mooi om die verandering te zien; de training is nu al waardevol.”

“De PiTtiG-training is nu al heel waardevol”|Vereniging Werkgevers Technische Groothandel

Gepubliceerd op: