Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuwe graadmeter: de WTG Barometer

Voortaan lanceren wij elk kwartaal de WTG Barometer.  Die stelt je onder andere in staat om de situatie bij je eigen onderneming te vergelijken met andere leden van WTG. Onderzoeksbureau Integron (*) verzorgt de onderzoeken en verzamelt de gegevens. Aan het woord: Benjamin de Mooij, Business Manager Customer Experience.


Benjamin, wat is de WTG Barometer?
“Het is een onderzoek naar trends in de markt. We verzamelen informatie over onderwerpen als ziekteverzuim, openstaande vacatures en trends in de markt. Daarnaast vragen we de deelnemers naar concrete cijfers, zoals over omzetontwikkeling. Al die gegevens combineren we en maken we inzichtelijk in heldere infographics.”

Hoe kom je aan de data?
“Dat is het leuke aan de barometer: het mechanisme is wederkerig. We verzamelen input via vragenlijsten die we verspreiden onder de deelnemende WTG-leden. De antwoorden en uitkomsten ervan krijgen ze vervolgens terug in de vorm van concrete trends, cijfers en feiten.”

Wat kan de barometer opleveren?
“Het kan een bruikbare benchmark zijn voor je organisatie. Waar sta je ten opzichte van je collega’s? En hoe verhoudt je bedrijf zich tot de dynamiek in Nederland en – op grotere schaal – in de wereld? Die perspectieven kun je bijvoorbeeld inzetten om je bedrijfsstrategie bij te stellen. Daarnaast gebruikt WTG de resultaten op anonieme basis voor onder meer de CAO-onderhandelingen en voor het ontwikkelen van nieuw beleid.”

Hoe gaan jullie om met de gegevens die jullie verzamelen?
“Als onafhankelijk onderzoeksbureau houden we ons aan de AVG. Daarnaast hebben we een verwerkingsovereenkomst met WTG. Dat betekent bijvoorbeeld dat je als WTG-lid volledig anoniem deelneemt en dat we absolute privacy garanderen.”

Het eerste barometer-onderzoek loopt. Hoe gaat het?
“Erg goed, de respons bij WTG ging in de eerste dagen al richting ‘bovenkant benchmark’. We verwachten de eerste barometer binnen enkele weken te presenteren. Die editie komt beschikbaar voor álle WTG-leden; vanaf de tweede barometer ontvangen alleen de deelnemende leden de infographic. Ook daarom hopen we de positieve lijn door te trekken. Want hoe meer deelnemers, des te completer en betrouwbaarder de barometer.”


(*)  Het bureau Integron heeft naast de WTG Barometer ook de twee Ledenonderzoeken voor WTG in 2022 en 2024 uitgevoerd.

Nieuwe graadmeter: de WTG Barometer|Vereniging Werkgevers Technische Groothandel

Gepubliceerd op: