Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

PiTtiG-workshop: Leren over Generatie Z op de werkvloer

De HR-workshop van PiTtiG over Generatie Z bij WTG-lid Kobout B.V. was een feest van herkenning. Want iedereen die niet is opgegroeid met internet, social media en smartphones, moet vaak wennen aan collega’s die veel jonger zijn. De boodschap? Hou rekening met de verschillen. Dat kan een bedrijf heel wat opleveren, want Gen Z brengt veel mee...

Natuurlijk kwamen er voorbeelden voorbij met scherpe randjes. De één meldt zich ziek met een appje, de ander wil bij de commerciële binnendienst werken maar zónder klantcontact, en een derde denkt als starter meteen een dik salaris te krijgen. Maar elk individu is anders, en je kunt niet meteen conclusies trekken over een hele generatie.

Digitaal tijdperk
Want Generatie Z is gewend aan een instant wereld waarin alles ‘nu’ en ‘on demand’ beschikbaar is. Informatie is overal. Het individu – het Ik – staat centraal. Is het vreemd dat een Gen Z’er zichzelf na een jaar op de werkvloer geschikt vindt voor een managementfunctie? Niet als je weet welke invloed het digitale tijdperk heeft op het brein en de ontwikkeling van jonge mensen. Daar ging jongeren-expert Yvonne van Sark dus uitgebreid op in.

Inzichten
Maar eerst kregen de aanwezige HR-medewerkers een korte quiz voorgeschoteld over Generatie Z. “Dat leverde ook de nodige inzichten op ”, aldus Rogier Vos, programmamanager van PiTtiG: “Loud leaving was bijvoorbeeld niet erg bekend. Het houdt in dat je actief verkondigt dat je werkdag erop zit en dat je privétijd begint. Als oudere collega kun je je aan zo’n gewoonte blijven ergeren. Maar je kunt ook in gesprek gaan. Deze generatie kan namelijk prima omgaan met feedback. En vergis je niet: ze verwachten juist veel van zichzelf. ”

Frisse ideeën
Ook het feit dat Generatie Z alles snel wil, heeft zo zijn voordelen. Ze omarmen technologie sneller en gemakkelijker. Ze mopperen dus niet over dat ene verschoven knopje na een software-update. Ook hoef je ze niet voor te kauwen hoe ze iets moeten aanpakken. Vraag Gen Z’ers gerust om een bedrijfsproces efficiënter in te richten. Dan komen ze met frisse, waardevolle ideeën.

“Maak geen generatiegericht beleid, maar richt je op individuele wensen”

Andere functies
Twee managers van Kobout vertelden heel open over hun ervaringen met Generatie Z, en de manier waarop zij rekening houden met jongeren. Het bedrijf is teams anders gaan samenstellen en heeft andere loopbaanpaden ingericht. Joost Kunst: “Zo kun je nu doorgroeien tot manager, maar ook tot specialist. We bieden nu meerdere rollen en functies aan, waardoor medewerkers kunnen blijven groeien binnen onze organisatie. Ook zijn loopbaanpaden duidelijker en korter geworden.” Zo kan Kobout Gen Z’ers nét even iets meer bieden.

Individuele wensen
De conclusie van de sessie was dat bedrijven er goed aan doen om vooral géén algemeen generatiegericht beleid te voeren. Want je hebt niet te maken met een Gen Z’er of iemand van de patatgeneratie maar met individuen. Rogier: “Elke generatie is het product van de tijdsgeest. Richt je daarom liever op de wensen van elk medewerker. Daar heeft uiteindelijk iedereen wat aan”.

PiTtiG-workshop: Leren over Generatie Z op de werkvloer|Vereniging Werkgevers Technische Groothandel

Gepubliceerd op: