Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

WTG-workshop 'De (ver)koop van een onderneming': “Uiteindelijk draait het om de deal”

Met het voorbereiden van de (ver)koop van je bedrijf moet je tijdig beginnen. Jaren van tevoren de eerste stappen zetten, is beslist niet overdreven. Daarom is de WTG-workshop over dit onderwerp relevant voor ondernemers die afstevenen op een overname. Maar zeker ook voor hen die er pas in de toekomst aan toe zijn. Zorg dus dat je erbij bent op woensdag 22 januari 2025!

Advocaat en partner bij TeekensKarstens Rudolph Snethlage geeft de workshop 'De (ver)koop van een onderneming’ samen met Guido Emanuels, partner bij YES Corporate Finance. Rudolph: “Guido vertelt om te beginnen meer over de verschillende fasen in het verkoopproces, de verschillende soorten kopers en de mogelijk te hanteren verkoopstrategieën. Ook legt hij uit hoe de waarde van een onderneming wordt bepaald. Zeker dat laatste is voor veel ondernemers die gaan verkopen een black box. Logisch, want hoe vaak koop of verkoop je nou een bedrijf? Voor de meesten geldt: slechts één keer in hun leven.”

Waarde verhogen
“Guido gaat dieper in op het verkoopklaar maken van de onderneming en op het verschil tussen de ondernemingswaarde en de verkoopwaarde”, vervolgt Rudolph. “Stap je op tijd naar een corporate finance adviseur zoals Guido? Dan kun je misschien de waarde van je bedrijf verhogen. Bijvoorbeeld door tijdig aandacht te besteden aan de kwaliteit van de financiële administratie en organisatie. Of aan het optimaliseren van het werkkapitaal en het inzichtelijk maken van strategische (groei)initiatieven. Het verkoopklaar maken van een onderneming kost hoe dan ook tijd.”

Tijdig overdragen
Als voorbeeld noemt Rudolph een directeur-grootaandeelhouder (DGA) die alle klantrelaties in zijn eentje blijft onderhouden, en nalaat om het management in te werken. “Daardoor is het bedrijf niet meer interessant voor sommige kopers. Want waar blijven die klanten als de DGA vertrekt? En in een branche met klanten die snel overstappen naar de concurrent, is het handig als salesmensen een concurrentie- of relatiebeding in hun arbeidscontract hebben staan. Ook aan zoiets moet je ruim vóór een verkoop denken.”

Uitleg over het traject
Het tweede deel van de workshop neemt Rudolph voor zijn rekening. “Ik ben gespecialiseerd in de M&A-praktijk, oftewel ‘mergers and acquisitions’. Ik begeleid zowel kopers als verkopers bij bedrijfsovernames, en richt me daarbij op het juridische stuk. Dat betekent: veel uitleggen over het traject, want er komt veel op klanten af. Van het informatiememorandum naar de bieding, naar de ‘letter of intent’, naar ‘due diligence’, en uiteindelijk de ‘closing’. Per stap leg ik in de workshop uit wat het is, wat erbij komt kijken, en noem ik do’s & don’ts.”

Ondertitelen en adviseren
Volgens Rudolph krijgen klanten heel veel jargon voor de kiezen. Dus hij zorgt voor de ondertiteling. “Uiteindelijk moeten ze dikke contracten vol ingewikkelde bepalingen ondertekenen. Zo moet een verkoper allerlei garantieverklaringen afgeven. Over het feit dat de laatste jaarrekening klopt bijvoorbeeld. Of dat je niet meer dan een x aantal medewerkers in dienst hebt. Als je zoiets voor het eerst op papier ziet staan, vraag je je al gauw af: vertrouwt die ander me niet? Maar het zijn gebruikelijke passages. Het is mijn werk om daarover te adviseren.”

Ruzie verboden
Wie begint aan een overnametraject en een advocaat nodig heeft, denkt vaak als eerste aan het kantoor dat de arbeidscontracten van medewerkers regelt. Of aan degene die ooit betrokken was bij de oprichting van het bedrijf. Maar Rudolph en Guido adviseren om te kiezen voor een advocaat die zich dagelijks bezighoudt met overnames. “Je moet een compromis bereiken, dus het is ontzettend belangrijk dat de sfeer tussen alle betrokkenen goed blijft. In mijn eigen praktijk is ruzie maken tijdens een overnameproces verboden. Voor advocaten die gewend zijn aan procederen – oftewel ‘professioneel’ ruzie maken – is dat nog wel eens lastig. Zoek dus een specialist, want uiteindelijk draait het allemaal om die goede deal.”

Geef u nu op voor de workshop via wtg@wtg.nl!

WTG-workshop 'De (ver)koop van een onderneming': “Uiteindelijk draait het om de deal”|Vereniging Werkgevers Technische Groothandel

Gepubliceerd op: