Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

WTG Ledenonderzoek 2024: “Leden zijn enthousiaster geworden over WTG”

Het WTG-bestuur pakt verbeterpunten goed op. Dat blijkt uit de resultaten van het ledenonderzoek van 2024. Vergeleken met twee jaar geleden zijn de scores over de hele linie licht gestegen. We bespreken de resultaten met WTG-bestuurslid Marie-José Koole.

“Een ledenonderzoek is alleen zinvol als je het herhaalt”, steekt Marie-José van wal. “Pas als scores over een langere periode omhoog of omlaag gaan, kun je conclusies trekken. Dan weet je of je op de goede weg zit. Daarom waren we als bestuur heel benieuwd naar de resultaten van het onderzoek van 2024.”

Positief beeld
Die resultaten zijn positief. Liefst 65% van de WTG-leden vulde ‘Geheel mee eens’ in bij de stelling ‘WTG behartigt mijn belangen’. Daarnaast is de Net Promotor Score (NPS) flink gestegen. Die geeft aan in hoeverre de WTG-leden hun lidmaatschap aanbevelen aan anderen. “We zijn gestegen van -3 naar +9”, aldus Marie-José. “Zit je boven de 0? Dan is je score goed. Onze leden hebben dus een positief beeld van WTG.”

CAO
Een verbeterpunt uit het vorige ledenonderzoek was de cao. “In 2022 vonden de leden dat de cao-onderhandelingen lang duurden”, vertelt Marie-José. “De ‘oude’ cao was zelfs al verlopen toen we nog aan tafel zaten met alle partijen. Bovendien vonden de leden dat we onvoldoende over de onderhandelingen communiceerden. Met die input zijn we aan de slag gegaan. We hebben onze processen verbeterd en onze leden beter geïnformeerd. Inmiddels ligt er een nieuwe cao waar de leden blij mee zijn. Dat zien we terug in het onderzoek.”

Zichtbaarheid
Van de leden vindt 67% WTG goed zichtbaar; een stijging van 12% ten opzichte van 2022. “Ook dat was een belangrijk verbeterpunt”, aldus Marie-José. “We sturen meer nieuwsbrieven, zijn erg actief op LinkedIn en hebben de informatie op onze website flink verbeterd. Daarnaast gaat het verbinden van leden beter. Het recente AI-congres viel zeer in de smaak. Dat soort seminars mogen we vaker organiseren. De behoefte aan meer netwerkbijeenkomsten op directieniveau blijft overigens wel bestaan.”

Klein versus groot
Het bestuur hoort weleens ‘dat WTG er vooral is voor de grotere bedrijven’. “Daarom hebben we de leden dit keer een extra vraag gesteld”, aldus Marie-José. “Wat bleek? Leden met hoogstens tien medewerkers zijn juist het méést tevreden over ons. Ze geven ons heel hoge rapportcijfers. Bedrijven met 11 tot 100 medewerkers zitten daar net onder, en juist de grotere bedrijven scoren vaak een punt lager. Dat is iets wat we zeker verder gaan onderzoeken. Want natuurlijk willen we er zijn voor álle bedrijven in de technische groothandel.”

Wil je meer weten over de resultaten van het ledentevredenheidsonderzoek? In onze Nieuwsbrief van 11 december 2024 staat een infographic die alle resultaten voor je op een rij zet.

WTG Ledenonderzoek 2024: “Leden zijn enthousiaster geworden over WTG”|Vereniging Werkgevers Technische Groothandel

Gepubliceerd op: